Silpan kirjoituksia kisataipaleelta
Finaali 29.1.2025
Finaalipäivän aamuna jännitys kupli vatsassani. Olin edellisenä päivänä ollut leipomolla ja olimme ensimmäistä – ja samalla viimeistä kertaa – kokeilleet aivan uusin maustein leipoa piiraset. Kuluttajatutkimuksen jälkeen myös pohjaan oli tehty isoja muutoksia.

Jännittävä finaali huipentui viimeisiin pisteisiin. ”On hyvä! Kyllä tämmöinen ois helppo välipalaksi ostaa” lausui Sampo. ”Siis aivan uskomattoman hyvän makuisia!” hehkutti Suvi Luoma. ”Tää on teknisesti todella hyvin tehty tuote. Ohut kuori, paljon täytettä. Tässä on oikeasti nähty vaivaa tuotekehityksen eteen.” Jyrki Sukula hämmästeli. Tuomariston mielipide oli yksimielinen: piiraset ovat valmiita lanseerattaviksi. Silpan kana-paprika-, pinaatti-juusto- ja chorizopiiraset löytyvät S-ryhmän kaupoista kautta maan 30.1.2025 alkaen!

Onnea Terhi ja Kinnarin tilan kaura-valmisateriat Suomalainen menestysresepti 2025-voitosta!

Kaikki kolme tuotekehityksessä mukana ollutta makua lanseerattiin S-ryhmän kauppoihin kautta maan 30.1.2025.



Mainosvideo 22.1.2025
Millainen on hyvä elintarvikkeen mainosvideo? Napakka, mieleenpainuva ja tuotteen herkullisuutta korostava. Oliko tuomarointiin viemäni mainosvideo tämmöinen? Ei ollut.
Mainosvideoni tavoitteena oli kertoa katsojalle mistä piiraset löytyvät kaupasta, millä tavalla valmistettuna ne on valmiita herkuteltaviksi ja kenelle ne sopivat. Lisäksi halusin kertoa piirasten ravitsemuksellisista ominaisuuksista. Aika paljon asiaa puoleen minuuttiin. Näin totesin jo videota leikatessani, mutta syystä tai toisesta en päätynyt käsikirjoittamaan ja kuvaamaan tuotosta uusiksi.
Pisteiden jaon hetkellä mieltäni lämmitti mukavat muistot kuvauspäivästä.



Tiivistä, tiivistä, tiivistä. Karsi, karsi, karsi.
Muistaisinko jatkossa tuon itselleni markkinointiin liittyen muistisäännöksi kirjoittaman ohjeistuksen?
Kuluttajatutkimus 15.1.2025
No voi rähmä! Eihän se kuluttajatutkimus nyt aivan toivotulla tavalla mennyt.
Vaikka piirasten kokonaisarvosana oli 4,5 / 5 – eli varsin hyvä! – jäi ostokiinnostus matalaksi. Onnekseni tutkimustulokset tarjosivat selkeät suuntaviivat tuotekehitykselle. Tämä säilytti tuomareiden uskon piirasiin ja sain jatkaa kilpailussa.
Olimme koko kesän tehneet tuotekehitystä helteisessä säässä. Odotellessani tutkimustuloksia ilmat alkoivat viilentyä. Kuluttajatutkimukseen lähettämäni piirasia nauttiessani alkoivat ne maistua yhä suolaisemmilta. Suolaisuus jyräsi kaikki muut maut alleen, eikä piirasten perusmaut päässeet esille. Pelko alkoi hiipiä selkärankaani pitkin.
Kun tutkimustulokset valmistuivat ja tuomarointi koitti, osoittautui pelkoni todeksi. Piiraset koettiin aivan liian suolaisiksi.

Jälkeen päin myös selvisi, että leipomon kone oli annostellut pohjaa ja täytettä väärässä suhteessa. Pohjaa oli enemmän kuin täytettä, vaikka tarkoitus on olla toisin päin.
En kuitenkaan voinut jäädä järkytykseen ja pettymykseen makaamaan, vaan hihat oli käärittävä saman tien. Kävin tutkimustulokset tarkkaan läpi. Haluan sydämestäni kiittää kaikkia kuluttajatutkimukseen osallistuneita. Kuinka paneutuen olittekaan piirasia arvioineet!
Seuraavat kaksi päivää käytin kaiken aikani täytteiden kehittämiseen.

Säädin suolan ja mausteiden määrä. Suolan määrän tiputus vaikutti radikaalisti makuun. Sen myötä piirasten täytteiden maut pääsivät lempeällä ja raikkaalla tavalla esille.
Sitten suuntasin pikapikaa sopimusvalmistajan luokse, ja teimme ajoja uusilla resepteillä. Aikaa oli vain muutama päivä hioa reseptit kuntoon. Meidän oli päästävä laskemaan piirasten ravintosisällöt, laatimaan ainesosaluettelot ja saatava pakkauskalvot painoon.
Loppukiri oli valtava, sillä aivan pian koittaa finaali! Ehtiikö piiraset valmiiksi määräaikaan mennessä?
Pakkaussuunnittelua ja hyvinvointia 8.1.2025

Tällä viikolla työskentelimme Suomalainen menestysresepti-kilpailussa pakkaussuunnittelun äärellä. Työskentelyn tuoksinnassa pääsimme myös viettämään hyvinvointipäivää ja tapaamaan edelliskausien kilpailijoita.
Kilpailun edetessä kauppareissuni olivat pidentyneet pidentymistään, ja hyllymetrejä tutkiessani puhelimeni kuvagalleria oli kuin huomaamatta täyttynyt kaupasta löytyvien tuotteiden pakkauskuvista. Hain näistä paitsi inspiraatiota omaan pakkaukseen, myös tietoa pakollisista pakkausmerkinnöistä.
Pakkaus on yksi tärkeimmistä päivittäistavarakaupan tuotteiden markkinoinnin välineistä, eikä pakkauksen merkitystä tuotteen säilyvyyden ja käytettävyydenkään näkökulmasta voi missään määrin vähätellä. Näinpä käännyin tässä tehtävässä Luova arvotoimisto Trustin puoleen.
En voisi olla tyytyväisempi heidän kädenjälkeensä. Silpan piirasten tuoteperheen pakkausilme on yhtenäinen ja värimaailma kaunis. Pakkaus on helposti lähestyttävä ja kertoo selkeästi mistä tuotteesta on kyse. Valtavan iso kiitos Trustin väelle!
Tuotantoyhtiö kävi kuvaamassa pakkaussuunnitteluamme Trustin Tampereen toimistolla. Tässä hieman tunnelmia kuvausten takaa:



Niin, piirakka on nyt siis vaihtanut nimensä piiraseksi. Minulle piirakasta tulee mieleen isompi, jaettava tuote. Piiraset-nimellä pyrin kuvaamaan tuotteen kokoa: ne ovat yhden henkilön yhdellä kertaa syötäviä, muodoltaan suloisen pyöreitä. Mitä mieltä sinä olet nimestä?
Pakkaussuunnittelun myötä “Silpan” ja “piiraset” erotettiin toisistaan. “Silpan” brändimerkki, jonka alla – toivottavasti! – näemme jatkossa myös muita saman konseptin tuotteita.

Vaikka tuomarointiin viemäni pakkaus oli kokonaisuudessaan erittäin onnistunut, nosti tuomaristo Jukan johdolla esille erittäin tärkeän huomion. Pakkaukseen liitetyssä tarinassa puhuin piirasten pohjankumouksesta ja kerroin piirasten olevan leivottu ilman viljaa. Mistä piirasten pohja sitten on tehty? Entä avautuuko tuotenimi ”piiraset” kuluttajille?

Tuomarointi tarjosi jälleen kerran hyvän tilaisuuden olla lannistumatta. Esiin noussut huomio kaikessa tärkeydessään helppo korjata.
Niin, mistä se piirasten pohja on leivottu? Suussa sulavista juustoista.
Mielikuva ja ydinlupaus 1.1.2025
Tällä viikolla työskentelimme Suomalainen menestysresepti-kilpailussa mielikuvien äärellä. Tehtävänä oli kirjoittaa konseptikuvaus ja luoda maksimissaan neljän sanan ydinlupaus.
Lisäksi tuli ottaa valokuva. Ydinlupaus ja valokuva yhdistettiin julisteeksi. Julisteen tuli tukea sitä mielikuvaa, jonka kautta tuotteen haluaa tulla ymmärretyksi.

Tehtävän tärkeydestä kertonee se, että ennen tuomarointia ulkopuolinen raati arvioi tuotoksemme.
Ai hitsit oli kuumottavaa istua lasiseinän takana, kuunnella ja katsella tapahtumia pystymättä itse kommentoida mitään. Kirjoitin kaiken ylös, niin tiukkaa asiaa sieltä tuli. Jälleen, mikä tärkeintä, raati piti maistamastaan.
Konseptin rakentaminen, se ei ollut minulle kovin yksinkertaista. Tiesin, että tuotteeni on loistava, mutta miten kommunikoin sen yksinkertaisesti ja kiinnostavasti, erottuvalla ja kohderyhmääni puhuttelevalla tavalla? Ehkä haastavinta on tehdä rajauksia. Päättää, mitä en kerro, ja luottaa siihen, että ytimekäs viestintä on tehokkaampaa kuin viestintä, jossa yrittää kertoa kaiken mahdollisen omasta tuotteesta. Tuntui, että kerrottavaa on niin paljon, ja mielipiteitä vähintään yhtä monta.
Vaikka usein tuntui, että olen ihan sekaisin siitä, missä määrin luottaa omaan intuitioon ja missä määrin kuunnella muita, en voi olla kuin kiitollinen siitä, että sain kilpailun tuoman mahdollisuuden hioa omaa ideaa. Mikä mieletön oppimatka ja tiedon määrä seuraavien tuotteiden lanseerausta ajatellen.
Kilpailun edetessä piirasten vahvuudet kirkastuivat ja viestit tiivistyivät. Piiraset ovat helppo ja herkullinen tarjottava arkeen ja juhlaan!
Piiraset ovat täynnä ominaisuuksia, mausta tinkimättä. Ei siis enää lukuisilla ominaisuuksilla varustettuja versioita tarjoilupöytiä ja arjen tilanteita täyttämään, vaan yksi, herkullinen tuote. Gluteenittomat, viljattomat, laktoosittomat ja vähähiilihydraattiset sekä runsaasti proteiinia ja mukavasti kuitua sisältävät piiraset tulevat valloittamaan Suomen!
Mitä mieltä sää oot ”Pohjan tähden herkumpi” -ydinlupauksesta?

Makujen äärellä 18.12.2024
Tällä viikolla työskentelimme tuotekehityksen ja makujen äärellä.
Kun kotikonstit eivät enää riittäneet piirakan teollistamiseksi, oli aika kääntyä ammattilaisten apuun. Yhdessä muokkasimme reseptiä sellaiseksi, että se soveltuisi tehdastuotantoon. Viljaton piiraspohja käyttäytyy tuotannossa hyvin eri tavoin kuin viljallinen taikina, eikä ensimmäiset koeajot sujuneet aivan suunnitelmien mukaan. Paljon on siis vielä tehtävää tuotekehityksen saralla.

Tuomarointiin saimme viedä 1-5 makuvarianttia. Vein kana-, pinaatti-, juusto- kinkku ja chorizotäytteiset piirakat. Olin harmikseni joutunut luopumaan lohitäytteestä. Lohi on leipomoympäristöön haasteellinen allergeeni. Jotta pysyisin mukana kilpailun tiukkatahtisessa kehitystyössä, oli keskityttävä siihen, minkä onnistuminen näytti todennäköisimmältä. Tässä tapauksessa se tarkoitti kanatäytteen valitsemista päätuotteeksi.
Se, miten esittelemiini makuihin olin päätynyt, sekä täytevaihtoehtojen erilaisuus ja monipuolisuus siivittivät päivän parhaisiin pisteisiin. Lähdin hymyssä suin kotia!
Ensimmäinen tuomarointi 11.12.2024

Tällä viikolla näimme kilpailun ensimmäisen tuomaroinnin. Tehtävänä oli kertoa tuotteen tarina ja nimi sekä esittää alustava versio nimen graafisesta ilmeestä. Työstäessäni nimeä piirakoilleni, pidin tärkeänä, että nimen tulisi kertoa ymmärrettävästi ja helppotajuisesti, mistä tuotteessa on kysymys. Toisaalta samaan aikaan nimen tulisi olla erottuva ja mieleenpainuva. Lausumisen helppoutta unohtamatta!
Tuomarointi jätti toivomisen varaa. Tarinaltani puuttui kiteytys, eikä kuluttajanäkemys ollut kirkas. Myöskään nimen graafinen ilme ei tuomareihin vedonnut. Sain kuitenkin varovaisen hyväksynnän oman nimeni käytöstä tuotteen nimessä. Vaikka pisteidenannon jälkeen mieli oli maassa, sain tuomaroinnista tärkeitä eväitä tulevaan.

Mitä luulet, tulenko etenemään ”Silpan kanapiirakka”-nimellä?
Semifinaali 4.12.2024
Kuluneella viikolla Suomalainen menestysresepti-kilpailussa käytiin kaksivaiheinen semifinaali.
Semifinaalin ensimmäisessä osassa kuluttajamaistatukseen osallistuneet arvioivat tuotteeni, suolaisen piirakan, semifinaalin parhaaksi tuotteeksi. Tämä tarjosi Ruokaisa Oy:lle ohituskaistan finaaliin. Olin sanaton ja valtavan kiitollinen! Herkullisuus, tuo elintarvikkeen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, oli valloittanut lähes kahdeksankymmenen maistajan sydämen.

Tästä alkaa kiivastahtinen kehitystyö, jonka tavoitteena on saada kotikeittiöstä lähtöisin olevat piirakat lanseerauskuntoisiksi. Riittääkö aika reseptin teollistamiseksi? Mitä kaikkea tuotteen kaupallistaminen pitää sisällään?

Upea kuuden hengen finalistijoukko on nyt valittu!
Tammikuun 29. päivä selviää, mikä kuudesta finalistituotteesta kruunataan vuoden 2025 suomalaiseksi menestysreseptiksi.
Suomalainen menestysresepti-ohjelma keskiviikkoisin kello 20-21 MTV3-kanavalla ja Katsomossa.

Alkukarsintojen toinen osa 27.11.2024
Tällä viikolla esiintymisvuoronsa sai loput kymmenen kilpailijaa mielenkiintoisten tuoteideoidensa kanssa. Kuten viime viikollakin, vain viisi heistä pääsi jatkamaan matkaa kilpailussa. Nyt koko kymmenen hengen semifinalistijoukko on valittu!

Alkukarsinnat 20.11.2024
Katsellessani Suomalainen menestysresepti-kauden avausjaksoa, palasi alkukarsintapäivä elävänä mieleeni.
Kuvauspäivä oli alkanut jo kuudelta, olin herännyt kello 4. Ja enhän ollut saanut juurikaan nukuttua!

Päivä oli mielenkiintoinen ja vauhdikas. Kuvauksien ja haastatteluiden välissä pääsin tutustumaan muihin kilpailijoihin ja heidän tuotteisiinsa.
Kun päivän päätteeksi seisoimme kilpailun päätuomari Jyrki Sukulan edessä, oli se todella jännittävää. Minulla oli hyvä fiilis pitämästäni puheesta, mutta olinko vakuuttanut tuomarit puhetaidon lisäksi suolaisilla viljattomilla piirakoillani?
Alkukarsintaan lähdön vastaisena yönä olin ollut kovasti huolissani, onko piirakkani visuaalisesti kaunis ja houkuttelevan näköinen. Sitten syntyi oivallus! Käynpä ostamassa muotteja, ja tarjoilen pyöreitä piirakkapaloja! Syntyi seuraava oivallus: kaupoissa myytävä piirakka voisi olla muodoltaan pyöreä ja kooltaan kerralla syötävä.
Voi miten hienolta tuntuikaan päästä semifinaaliin! Samaan aikaan tunsin harmitusta kaikkien tippuneiden puolesta. Mitähän tuotteille mahtoi käydä alkukarsintojen jälkeen?
Ensi viikolla saamme nähdä loput kymmenen ruokaideaa. Jakson päätteeksi selviää, ketkä kaikki yhdeksän kilpailijaa suuntaavat kanssani semifinaaliin. ☺️
Suomalainen menestysresepti keskiviikkoisin kello 20-21 MTV3-kanavalla ja Katsomossa.
