Suomalainen menestysresepti

Finaali 29.1.2025

Finaalipäivän aamuna jännitys kupli vatsassani. Olin edellisenä päivänä ollut leipomolla ja olimme ensimmäistä – ja samalla viimeistä kertaa – kokeilleet aivan uusin maustein leipoa piiraset. Kuluttajatutkimuksen jälkeen myös pohjaan oli tehty isoja muutoksia.

Jännittävä finaali huipentui viimeisiin pisteisiin. ”On hyvä! Kyllä tämmöinen ois helppo välipalaksi ostaa” lausui Sampo. ”Siis aivan uskomattoman hyvän makuisia!” hehkutti Suvi Luoma. ”Tää on teknisesti todella hyvin tehty tuote. Ohut kuori, paljon täytettä. Tässä on oikeasti nähty vaivaa tuotekehityksen eteen.” Jyrki Sukula hämmästeli. Tuomariston mielipide oli yksimielinen: piiraset ovat valmiita lanseerattaviksi. Silpan kana-paprika-, pinaatti-juusto- ja chorizopiiraset löytyvät S-ryhmän kaupoista kautta maan 30.1.2025 alkaen!

Onnea Terhi ja Kinnarin tilan kaura-valmisateriat Suomalainen menestysresepti 2025-voitosta!

Kaikki kolme tuotekehityksessä mukana ollutta makua lanseerattiin S-ryhmän kauppoihin kautta maan 30.1.2025.

Mainosvideo 22.1.2025

Millainen on hyvä elintarvikkeen mainosvideo? Napakka, mieleenpainuva ja tuotteen herkullisuutta korostava. Oliko tuomarointiin viemäni mainosvideo tämmöinen? Ei ollut.

Mainosvideoni tavoitteena oli kertoa katsojalle mistä piiraset löytyvät kaupasta, millä tavalla valmistettuna ne on valmiita herkuteltaviksi ja kenelle ne sopivat. Lisäksi halusin kertoa piirasten ravitsemuksellisista ominaisuuksista. Aika paljon asiaa puoleen minuuttiin. Näin totesin jo videota leikatessani, mutta syystä tai toisesta en päätynyt käsikirjoittamaan ja kuvaamaan tuotosta uusiksi.

Pisteiden jaon hetkellä mieltäni lämmitti mukavat muistot kuvauspäivästä.

Tiivistä, tiivistä, tiivistä. Karsi, karsi, karsi.

Muistaisinko jatkossa tuon itselleni markkinointiin liittyen muistisäännöksi kirjoittaman ohjeistuksen?

No voi rähmä! Eihän se kuluttajatutkimus nyt aivan toivotulla tavalla mennyt.

Vaikka piirasten kokonaisarvosana oli 4,5 / 5 – eli varsin hyvä! – jäi ostokiinnostus matalaksi. Onnekseni tutkimustulokset tarjosivat selkeät suuntaviivat tuotekehitykselle. Tämä säilytti tuomareiden uskon piirasiin ja sain jatkaa kilpailussa.

Olimme koko kesän tehneet tuotekehitystä helteisessä säässä. Odotellessani tutkimustuloksia ilmat alkoivat viilentyä. Kuluttajatutkimukseen lähettämäni piirasia nauttiessani alkoivat ne maistua yhä suolaisemmilta. Suolaisuus jyräsi kaikki muut maut alleen, eikä piirasten perusmaut päässeet esille. Pelko alkoi hiipiä selkärankaani pitkin.

Kun tutkimustulokset valmistuivat ja tuomarointi koitti, osoittautui pelkoni todeksi. Piiraset koettiin aivan liian suolaisiksi.

Kana-paprikapiiraset pakkauksissaan valmiina tutkimukseen

Jälkeen päin myös selvisi, että leipomon kone oli annostellut pohjaa ja täytettä väärässä suhteessa. Pohjaa oli enemmän kuin täytettä, vaikka tarkoitus on olla toisin päin.

En kuitenkaan voinut jäädä järkytykseen ja pettymykseen makaamaan, vaan hihat oli käärittävä saman tien. Kävin tutkimustulokset tarkkaan läpi. Haluan sydämestäni kiittää kaikkia kuluttajatutkimukseen osallistuneita. Kuinka paneutuen olittekaan piirasia arvioineet!

Seuraavat kaksi päivää käytin kaiken aikani täytteiden kehittämiseen.

Kuvassa on vaaka sekä kulhoja, joissa on mausteita punnittuna

Säädin suolan ja mausteiden määrä. Suolan määrän tiputus vaikutti radikaalisti makuun. Sen myötä piirasten täytteiden maut pääsivät lempeällä ja raikkaalla tavalla esille.

Sitten suuntasin pikapikaa sopimusvalmistajan luokse, ja teimme ajoja uusilla resepteillä. Aikaa oli vain muutama päivä hioa reseptit kuntoon. Meidän oli päästävä laskemaan piirasten ravintosisällöt, laatimaan ainesosaluettelot ja saatava pakkauskalvot painoon.

Loppukiri oli valtava, sillä aivan pian koittaa finaali! Ehtiikö piiraset valmiiksi määräaikaan mennessä?

Pakkaussuunnittelua ja hyvinvointia 8.1.2025

Kuvassa Silpa esittelee piirasten pakkaukset Suomalainen menestysresepti-ohjelman tuomaroinnissa.

Tällä viikolla työskentelimme Suomalainen menestysresepti-kilpailussa pakkaussuunnittelun äärellä. Työskentelyn tuoksinnassa pääsimme myös viettämään hyvinvointipäivää ja tapaamaan edelliskausien kilpailijoita.

Kilpailun edetessä kauppareissuni olivat pidentyneet pidentymistään, ja hyllymetrejä tutkiessani puhelimeni kuvagalleria oli kuin huomaamatta täyttynyt kaupasta löytyvien tuotteiden pakkauskuvista. Hain näistä paitsi inspiraatiota omaan pakkaukseen, myös tietoa pakollisista pakkausmerkinnöistä.

Pakkaus on yksi tärkeimmistä päivittäistavarakaupan tuotteiden markkinoinnin välineistä, eikä pakkauksen merkitystä tuotteen säilyvyyden ja käytettävyydenkään näkökulmasta voi missään määrin vähätellä. Näinpä käännyin tässä tehtävässä Luova arvotoimisto Trustin puoleen.

En voisi olla tyytyväisempi heidän kädenjälkeensä. Silpan piirasten tuoteperheen pakkausilme on yhtenäinen ja värimaailma kaunis. Pakkaus on helposti lähestyttävä ja kertoo selkeästi mistä tuotteesta on kyse. Valtavan iso kiitos Trustin väelle!

Tuotantoyhtiö kävi kuvaamassa pakkaussuunnitteluamme Trustin Tampereen toimistolla. Tässä hieman tunnelmia kuvausten takaa:

Niin, piirakka on nyt siis vaihtanut nimensä piiraseksi. Minulle piirakasta tulee mieleen isompi, jaettava tuote. Piiraset-nimellä pyrin kuvaamaan tuotteen kokoa: ne ovat yhden henkilön yhdellä kertaa syötäviä, muodoltaan suloisen pyöreitä. Mitä mieltä sinä olet nimestä?

Pakkaussuunnittelun myötä “Silpan” ja “piiraset” erotettiin toisistaan. “Silpan” brändimerkki, jonka alla – toivottavasti! – näemme jatkossa myös muita saman konseptin tuotteita.

Silpan-logo on Silpan piirasten brändimerkki

Vaikka tuomarointiin viemäni pakkaus oli kokonaisuudessaan erittäin onnistunut, nosti tuomaristo Jukan johdolla esille erittäin tärkeän huomion. Pakkaukseen liitetyssä tarinassa puhuin piirasten pohjankumouksesta ja kerroin piirasten olevan leivottu ilman viljaa. Mistä piirasten pohja sitten on tehty? Entä avautuuko tuotenimi ”piiraset” kuluttajille?

Kuvassa Silpa saapumassa tuomarointitilanteeseen Suomalainen menestysrespti-kilpailun pakkausjaksossa

Tuomarointi tarjosi jälleen kerran hyvän tilaisuuden olla lannistumatta. Esiin noussut huomio kaikessa tärkeydessään helppo korjata.

Niin, mistä se piirasten pohja on leivottu? Suussa sulavista juustoista.

Mielikuva ja ydinlupaus 1.1.2025

Tällä viikolla työskentelimme Suomalainen menestysresepti-kilpailussa mielikuvien äärellä. Tehtävänä oli kirjoittaa konseptikuvaus ja luoda maksimissaan neljän sanan ydinlupaus.

Lisäksi tuli ottaa valokuva. Ydinlupaus ja valokuva yhdistettiin julisteeksi. Julisteen tuli tukea sitä mielikuvaa, jonka kautta tuotteen haluaa tulla ymmärretyksi.

Tehtävän tärkeydestä kertonee se, että ennen tuomarointia ulkopuolinen raati arvioi tuotoksemme.

Ai hitsit oli kuumottavaa istua lasiseinän takana, kuunnella ja katsella tapahtumia pystymättä itse kommentoida mitään. Kirjoitin kaiken ylös, niin tiukkaa asiaa sieltä tuli. Jälleen, mikä tärkeintä, raati piti maistamastaan.  

Konseptin rakentaminen, se ei ollut minulle kovin yksinkertaista. Tiesin, että tuotteeni on loistava, mutta miten kommunikoin sen yksinkertaisesti ja kiinnostavasti, erottuvalla ja kohderyhmääni puhuttelevalla tavalla? Ehkä haastavinta on tehdä rajauksia. Päättää, mitä en kerro, ja luottaa siihen, että ytimekäs viestintä on tehokkaampaa kuin viestintä, jossa yrittää kertoa kaiken mahdollisen omasta tuotteesta. Tuntui, että kerrottavaa on niin paljon, ja mielipiteitä vähintään yhtä monta.

Vaikka usein tuntui, että olen ihan sekaisin siitä, missä määrin luottaa omaan intuitioon ja missä määrin kuunnella muita, en voi olla kuin kiitollinen siitä, että sain kilpailun tuoman mahdollisuuden hioa omaa ideaa. Mikä mieletön oppimatka ja tiedon määrä seuraavien tuotteiden lanseerausta ajatellen.

Kilpailun edetessä piirasten vahvuudet kirkastuivat ja viestit tiivistyivät. Piiraset ovat helppo ja herkullinen tarjottava arkeen ja juhlaan!

Piiraset ovat täynnä ominaisuuksia, mausta tinkimättä. Ei siis enää lukuisilla ominaisuuksilla varustettuja versioita tarjoilupöytiä ja arjen tilanteita täyttämään, vaan yksi, herkullinen tuote. Gluteenittomat, viljattomat, laktoosittomat ja vähähiilihydraattiset sekä runsaasti proteiinia ja mukavasti kuitua sisältävät piiraset tulevat valloittamaan Suomen!

Mitä mieltä sää oot ”Pohjan tähden herkumpi” -ydinlupauksesta?

Foliovuokissa olevia koe-erän piirasia
Kuvassa oikealta lukien SOK:n päivitäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, Foodwestin Suvi Luoma, Jymyn Jyrki Sukula ja Finlaysonin Jukka Kurttila. Mukana myös Jukan koira.
Silpan piirakan nimen graafinen ilme

Silpan suolainen piirakka
Suomalainen menestysresepti 2025 kauden logo
Kuvassa on Suomalainen menestysresepti 2025 vuoden finalistit

Suomalainen Menestysresepti- ohjelman tuomaristo valmiina ottamaan kilpailijat sisään

Silpa Kinnunen valmistelee alkukarsinnoissa tuomareille meneviä annoksia
Kuvassa on Ruokaisa Oy:n toimitusjohtaja Silpa Kinnunen
Scroll to Top